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Oct
15
to Nov 23

Ed Pien, "La soif"

  • Atelier-Galerie A. Piroir (map)
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Dans cette présentation, mes œuvres célèbrent la sensibilité de l'eau. L'eau, une substance essentielle à la vie, devient ma collaboratrice indispensable. Les œuvres présentées ici témoignent de sa présence expressive et dynamique, ainsi que de sa créativité et de son sens de l'agentivité non humaine. 

Collaborer avec l'eau m'a permis de dépasser mes propres limites en gravure. Par exemple, dans la série **Big Thirst**, de l'eau prélevée dans la mer des Caraïbes, contenant du sel, des minéraux et de la matière organique, a été incitée à interagir avec des plaques de métal pressées sur du papier à imprimer trempé dans ce milieu plutôt volatil. Au cours de quelques jours, les traces de l'oxydation accélérée sur les plaques sont transférées sur le papier. À mon tour, je réponds aux marques nuancées et à la riche coloration enregistrées sur le papier, en ajoutant mes propres images en utilisant des processus de taille-douce. 

Dans une autre œuvre, tout aussi ludique dans sa réalisation, j'ai capturé et imprimé des bulles formées par une combinaison d'eau, d'encre et de savon. De plus, une pièce explore les traces laissées par l'eau soumise à la force gravitationnelle.

L'eau utilisée provient de divers endroits, notamment du Chili, de Cuba, d'Islande, du Canada et du Brésil. Cette substance animée, débordante de vie complexe et riche en histoires, influence profondément ma manière de conceptualiser et de m'engager dans ces entreprises de gravure collaborative.

Lorsque l'eau est perçue uniquement comme une ressource, un simple matériau d'usage quotidien, ou comme quelque chose à exploiter facilement, son agentivité et son esprit sont niés. En explorant la sensibilité de l'eau, je suis contraint de repenser mes actions dans ce monde, reconnaissant ma complicité dans les impacts négatifs exercés sur notre planète partagée, que nous cohabitons avec tous les autres êtres plus-qu'humains.

—Ed Pien


In this presentation, my works celebrate the sentience of water. Water, a life-sustaining substance, becomes my indispensable collaborator. The works presented here bear witness to its expressive and dynamic presence, as well as its creativity and sense of non-human agency.

Collaborating with water allowed me to personally push beyond my own printmaking boundaries. For instance, in the Big Thirst series, water kidnapped from the Caribbean Sea, containing salt, minerals, and organic matter, has been coaxed to interact with metal plates pressed onto printing paper soaked in this rather volatile medium. Over the course of a few days, the remnants of the accelerated oxidation on the plates are transferred onto the paper. In turn, I respond to the nuanced markings and rich coloration registered on the paper, by adding my own set of images using intaglio processes.

In another work, equally playful in its making, involve capturing and printing bubbles formed through a combination of water, ink, and soap. Additionally, one piece explores the traces left by water subjected to gravitational force.

The water involved comes from diverse locations, including Chile, Cuba, Iceland, Canada, and Brazil. This spirited substance, brimming with its own complex and storied life, profoundly influences the ways in which I conceptualize and engage in these collaborative printing endeavors.

When water is perceived solely as a resource, a mere material for daily use, or as something to be readily exploited, its agency and spirit have been denied. In exploring the sentience of water, I am compelled to rethink my actions in this world, acknowledging my complicity in the negative impacts exacted on our shared planet, which we cohabit with all other more-than-human beings.

—Ed Pien

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Sep
3
to Oct 5

BIECTR Prize 2023: Carmen Isasi

  • Atelier-Galerie A. Piroir (map)
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« À Bilbao, j'ai réalisé mes études et obtenu la licence en Beaux-Arts (UPV). Depuis 1993, je réside à Madrid.

En 81 et 83, grâce aux bourses que m'ont accordées le Ministère de la Culture du Gouvernement Basque et la Députation de Biscaye, j'ai participé avec une exposition individuelle aux foires d'Art Contemporain ARTEDER 81 et 83, toutes deux organisées à Bilbao.

Mes premières œuvres étaient des dessins et des peintures figuratives montrant à la fois des personnages et des espaces connus de Bilbao. La couleur, qui dans les premières œuvres partait du blanc absolu, est ensuite arrivée à une saturation maximale dans des peintures qui faisaient référence au pop art. »


In Bilbao, I completed my studies and obtained a degree in Fine Arts (UPV). Since 1993, I have been living in Madrid.

In 1981 and 1983, thanks to scholarships awarded by the Department of Culture of the Basque Government and the Bizkaia Provincial Council, I participated with a solo exhibition in the Contemporary Art fairs ARTEDER 81 and 83, both held in Bilbao.

My early works were figurative drawings and paintings depicting both characters and familiar spaces of Bilbao. The color, which in the early works started from absolute white, later reached a maximum saturation in paintings that referred to pop art.

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Apr
16
to May 11

Jean-Pierre Sauvé Retrospective

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Jean-Pierre Sauvé, un artiste émérite, s'est consacré à la gravure (eau-forte et collagraphie) pendant de nombreuses années. Passionné d'expérimentation, il innove en repoussant les limites des techniques traditionnelles de gravure. Membre fondateur de l'Atelier Circulaire, il y a travaillé pendant plusieurs années, contribuant ainsi à façonner le paysage artistique de Montréal.

Aujourd'hui, Jean-Pierre Sauvé vit et travaille à Montréal et Port-au-Persil. Son espace de création est un lieu où l'inspiration et la créativité se rencontrent, où chaque œuvre est le résultat d'une exploration minutieuse et d'une réflexion profonde. Son travail se distingue par sa maîtrise technique, sa sensibilité artistique et son désir constant d'innover.

En repoussant les limites de la gravure traditionnelle, Jean-Pierre Sauvé crée des œuvres qui captivent et inspirent. Ses œuvres sont le reflet de son engagement envers son art, son désir de repousser les frontières de la créativité et son amour pour l'expérimentation. Son travail est un hommage à la richesse et à la diversité de la gravure, et une invitation à explorer de nouveaux horizons artistiques.


Jean-Pierre Sauvé, an accomplished artist, has devoted himself to printmaking (etching and collagraphy) for many years. Passionate about experimentation, he innovates by pushing the boundaries of traditional printmaking techniques. A founding member of Atelier Circulaire, he worked there for several years, contributing to shaping Montreal's artistic landscape.

Today, Jean-Pierre Sauvé lives and works in Montreal and Port-au-Persil. His creative space is a place where inspiration and creativity meet, where each work is the result of meticulous exploration and deep reflection. His work is distinguished by his technical mastery, artistic sensitivity, and constant desire to innovate.

By pushing the limits of traditional printmaking, Jean-Pierre Sauvé creates works that captivates and inspires. His works reflect his commitment to his art, his desire to push the boundaries of creativity, and his love for experimentation. His work is a tribute to the richness and diversity of printmaking, and an invitation to explore new artistic horizons.

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Jan
30
to Feb 24

Stella Pace, "Raison d’Être"

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"Raison d’Être" is an unpublished corpus born out of the necessity to create. These works were conceived during various stays in artist residencies. It is a workshop endeavor where the hand invents rather than the mind.

"The material has its secret life, and it's the artist who brings it to life. One must let oneself be carried away and swept along by it." This quote by Henri Bauchau perfectly summarizes "Raison d’Être," an invitation where lithography, carborundum engraving, and drawing-assemblage become one.

Approach:

I have spoken little about my process, preferring to manifest it rather than talk about it. Whenever a gesture emerges from my hands, it is and has always been instinctive. There is no reflection, and I have neither preconceived ideas nor pre-established plans or constructions. I follow this flow until the work no longer needs me.

Stella Pace@stellapace65

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